Pakiet prac nr 3. Mobilność nr 4

W dniach 20 – 24 października 2025r. Szkoła podstawowa z przedszkolem w Smolenicach na Słowacji, mieszcząca się przy ul. Komenského 3 gościła nauczycieli z Polski i Litwy w ramach III etapu projektu Erasmus+ „Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych uczniów na lekcjach i w działalności pozalekcyjnej szkoły”.

Głównym celem projektu jest dzielenie się doświadczeniami, metodami pracy oraz dobrymi praktykami w rozwijaniu umiejętności kluczowych uczniów. Goście mieli okazję obserwować 10 lekcji z różnych przedmiotów, co pozwoliło im zapoznać się z metodami dydaktycznymi, podejściem do ucznia i stosowanymi narzędziami edukacyjnymi. A także poznać walory regionu, zapoznać się z ekologicznymi inicjatywami prowadzonymi w szkołach i z bazą placówek.

Poniedziałek, 20 października

W pierwszym dniu po przybyciu do szkoły uczestnicy zostali powitani i zapoznali się z otoczeniem szkoły, jej historią oraz strukturą organizacyjną. Następnie odbyła się wycieczka po salach lekcyjnych wraz z prezentacją dotyczącą realizowanych w szkole projektów. Po południu nauczyciele spotkali się z burmistrzem gminy Smolenice, który powitał partnerów oraz przedstawił historię i rozwój gminy. Wieczorem zorganizowano kolację powitalną połączoną ze zwiedzaniem młyna i poznawaniem lokalnej historii, co umożliwiło uczestnikom nieformalne rozmowy, wymianę doświadczeń oraz nawiązywanie partnerstw.

Przed południem nauczyciele mieli okazję obserwować cztery lekcje- 2 lekcje fizyki i 2 lekcje chemii w klasie 9, podczas których stosowano metody eksperymentalne i pracę grupową.

Po południu wzięli udział w zajęciach pozalekcyjnych „MIU – Orientacja, historie w obrazach” w klasie 9B, skoncentrowanych na rozwijaniu umiejętności czytania, myślenia wizualnego oraz zdolności wyrażania się.

W zakresie fizyki i chemii nauczyciele poznali eksperymentalne metody nauczania oraz sposoby aktywnego angażowania uczniów w odkrywanie zjawisk. Dowiedzieli się, jak wspierać naukę opartą na badaniu, zadawać pytania prowadzące do poznania oraz kierować uczniów do formułowania hipotez i wniosków.

Nabyte kompetencje: umiejętność uczenia się, rozwiązywanie problemów, kompetencje cyfrowe (wykorzystanie urządzeń pomiarowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych), zastosowanie eksperymentów i działań badawczych.

Wtorek, 21 października

W tym dniu uczestnicy obserwowali kolejne cztery lekcje: dwie historii i dwie języka niemieckiego. Nauczyciele mogli zobaczyć, jak elementy autorefleksji i współpracy wśród uczniów naturalnie wpisują się w proces nauczania. Po południu program kontynuowano tematycznym popołudniem w ramach zajęć pozalekcyjnych „Zapach i smak tradycji domu”, podczas którego prezentowano tradycje ludowe, rzemiosło oraz regionalne zwyczaje uczniów klas 8 i 9.

W trakcie lekcji historii (klasa 9) i języka niemieckiego (klasa 6) nauczyciele obserwowali rozwój kompetencji uczenia się uczniów poprzez ich aktywne zaangażowanie oraz wykorzystanie strategii czytania, autorefleksji i współpracy.

Środa, 22 października

Tego dnia uczestnicy przed południem obserwowali lekcję biologii oraz zajęcia związane z Dniem Bibliotek, zwracając uwagę na różnorodne formy pracy dostosowane do potrzeb uczniów. Po południu kontynuowano hospitacje, podczas których obserwowano zajęcia klasy 8, prezentującej swoją twórczość w ramach spotkania pt. „Zapach i smak tradycji i domu”. Następnie w klasie 9 uczniowie przedstawiali tradycje ludowe, rzemiosło oraz regionalne zwyczaje.

W kolejnych zajęciach pozalekcyjnych odbyła się wycieczka przyrodnicza (4) – wizyta w jaskini Driny oraz pasiece Včelovina, gdzie uczniowie (i uczestnicy moblilności) poznali zagadnienia ochrony dziedzictwa naturalnego, zrównoważonego rozwoju oraz produkcji regionalnej.

Nabyte kompetencje: stosowanie zasad edukacji integracyjnej, wspieranie edukacji ekologicznej i relacji z naturą, rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez wspólne działania, wzmacnianie współpracy zespołowej oraz powiązań międzyprzedmiotowych.

Czwartek, 23 października

W tym dniu nauczyciele obserwowali cztery lekcje: dwie lekcje matematyki oraz dwie języka słowackiego.
Na matematyce mogli zobaczyć, jak łączyć zadania analityczne i praktyczne ze wsparciem komunikacji w grupie. Wykorzystywano strategie samodzielnego odkrywania sposobów rozwiązywania zadań, co rozwijało umiejętność planowania i refleksji. Lekcja języka słowackiego koncentrowała się na rozwijaniu umiejętności czytania, pracy z tekstem oraz interpretacji treści. Stosowano rutynowe procesy myślowe, pytania sprawdzające zrozumienie oraz zadania kreatywne wspierające autonomię uczniów.
Nabyte kompetencje: umiejętność uczenia się, umiejętność czytania, umiejętność matematyczna, kompetencje metapoznawcze, umiejętność planowania i oceny własnych działań, wspieranie komunikacji i współpracy zespołowej.

Program dnia zakończyły zajęcia pozalekcyjne w Domu Kultury w Smolenicach.

Piątek, 24 października

Ostatni dzień mobilności poświęcony był obserwacji kolejnych czterech lekcji: dwóch matematyki i dwóch języka angielskiego. Podczas lekcji matematyki skupiono się na utrwalaniu logicznych procedur poprzez gry i zadania problemowe, rozwiązywane samodzielnie lub w grupach. Zajęcia z języka angielskiego koncentrowały się na sytuacjach komunikacyjnych oraz rozwijaniu spontanicznej interakcji, słuchania i mówienia.

Nabyte kompetencje: umiejętność komunikacji w języku obcym, kompetencje cyfrowe, umiejętności matematyczne i logiczne, kompetencje społeczne oraz międzykulturowe, autorefleksja.

Ostatni dzień był także okazją do oceny mobilności – nauczyciele podsumowali zdobyte doświadczenia oraz omawiali możliwości ich wykorzystania w praktyce szkolnej. Przeanalizowano także doświadczenia ze współpracy i metody mierzenia kluczowych kompetencji.

Korzyści dla szkół partnerskich i koordynatora

Dzięki mobilności szkoła zyskała nową wiedzę w zakresie rozwijania kluczowych kompetencji uczniów przy użyciu nowoczesnych i aktywizujących metod nauczania. Nauczyciele zdobyli inspiracje, jak skutecznie rozwijać samodzielność uczniów, wspierać ich motywację oraz prowadzić do autorefleksji. Z perspektywy koordynatora projektu kluczowa była wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi, poprawa umiejętności organizacyjnych oraz wzmocnienie współpracy między nauczycielami w szkole.

Promocja projektu w społeczności w Smolenicach

Projekt był promowany poprzez stronę internetową szkoły, tablice ogłoszeń oraz lokalne media. Zorganizowano prezentacje dla grona pedagogicznego i rodziców, podczas których nauczyciele przedstawiali przebieg mobilności oraz zdobyte doświadczenia.

Zaangażowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wiedza zdobyta podczas mobilności zostanie wykorzystana do wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele poznali metody zróżnicowanego podejścia, wspierające samodzielność, indywidualne tempo nauki oraz rozwój strategii metapoznawczych.

Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna

Ekologiczny wymiar programu mobilności był integralną jego częścią. Podczas wycieczki do lasu Smolenický les i zwiedzania jaskini Driny uczestnicy prowadzili rozmowy na temat ochrony środowiska, recyklingu oraz zrównoważonego rozwoju. Szkoła planuje kontynuować te działania poprzez projekty środowiskowe i aktywności parlamentu uczniowskiego.

Wnioski

Mobilność nauczycieli w ramach programu Erasmus+ stała się ważnym wkładem w rozwój szkoły podstawowej i przedszkola w Smolenicach. Wzmocniła rozwój zawodowy nauczycieli, otworzyła nowe możliwości dla innowacji w nauczaniu oraz przyczyniła się do rozwoju szkoły jako nowoczesnej, otwartej i współpracującej instytucji.

Scenariusze zajęć:

  1. Język angielski; Klasa VI, Temat: Dzień Arnolda – codzienne czynności, przysłówki częstotliwościowe. (PL   SK   LT   ENG)
  2. Zajęcia pozalekcyjne, Klasa: VIII, IX, Temat: Zapach i smak tradycji i domu (PL   SK   LT   ENG)
  3. Zajęcia popołudniowe, Klasa 9, Temat: MIU – ORIENTACJA, OPOWIADANIA W OBRAZACH (PL   SK   LT   ENG)
  4. Fizyka, Klasa 9, Temat: Właściwości elektryczne materiałów. Elektrometr (PL   SK   LT   ENG)
  5. Język słowacki i literatura, Klasa IV, Temat: Powtórzenie bajek, czytanie ze zrozumieniem nieznanego tekstu spoza podręcznika (PL   SK   LT   ENG)
  6. Matematyka, Klasa II, Temat: Dodawanie do 20 z przejściem przez podstawę 10, liczymy w euro (PL   SK   LT   ENG)
  7. Chemia, Klasa 9, Temat: Pochodne węglowodorów (PL   SK   LT   ENG)
  8. Matematyka, Klasa VII, Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach (PL   SK   LT   ENG)
  9. Język słowacki i literatura, Klasa 5-9, Temat: Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych – Osobowość i dzieło Ľudovíta Štúra (PL   SK   LT   ENG)
  10. Historia, Klasa IX, Temat: Nowe państwa na mapie Europy (PL   SK   LT   ENG)
  11. Język niemiecki, Klasa VI, Temat: To jest moja rodzina (PL   SK   LT   ENG)
  12. Biologia, Klasa V, Temat lekcji: Drzewa leśne i znaczenie lasu (PL   SK   LT   ENG)